Pages Navigation Menu

Question authority Think for yourself

GOOGLE ADVERTENTIE

Omvallen s’werelds 7e container transporteur Hanjin bedreigt wereldwijde logistiek

Omvallen s’werelds 7e container transporteur Hanjin bedreigt wereldwijde logistiek

Meerdere websites maken de afgelopen dagen melding van een dreigende economische ineenstorting. Misschien dat u de doemscenario’s een beetje zat begint te raken en het gevoel heeft dat het allemaal wel weer niet zo’n vaart zal lopen. Er zijn echter keiharde signalen die er toe leiden te moeten concluderen dat de rek er nu toch echt uit is. Zo staat de Zuid Koreaans container transporteur Hanjin op omvallen aldus de website zerohedge.com. De banken zijn niet langer bereid het bedrijf te financieren. Daarmee komt de nummer 7 op de wereldranglijst van de scheepvaart transporteurs van containers praktisch stil te liggen, omdat het de havengelden en transportkosten niet meer kan voldoen. Gezien het feit dat het wereldwijde scheepvaartnetwerk in feite de levensader vormt van goederentransport wereldwijd, is dat vergelijkbaar met een slagaderlijke bloeding van de logistiek wereldwijd.

De website Xandernieuws komt met een heldere opsomming van het financiële noodweer waarin we zijn beland, waarmee ze eigenlijk dezelfde constateringen doen die ik deed toen ik een rondje langs het nieuws van vandaag deed. Om te beginnen omschrijven ze het probleem dat ontstaat als gevolg van het faillissement van Hanjin [citaat] De havens in Shanghai (China), Valencia (Spanje) en Savannah (VS) hebben Hanjin schepen de toegang geweigerd, omdat ze bang zijn dat het bedrijf het havengeld niet kan betalen. In de haven van Singapore werd de Hanjin Rome in beslag genomen door een schuldeiser. Voor de kust van Californië liggen tenminste drie grote containerschepen van Hanjin werkeloos te wachten op wat er nu gaat gebeuren. De afgelopen jaren is het container- en vrachtvervoer per schip fors teruggelopen, waardoor de vrachtprijzen zijn ingestort, en tal van transporteurs in de problemen zijn gekomen. Het transport van een 40 voet container van Shanghai naar de westkust van de VS kostte in 2010 nog $ 2000,-, nu nog maar $ 596,-. De levering van goederen aan boord van Hanjin schepen ligt weken- en mogelijk zelfs maandenlang stil. Omdat het bedrijf zo groot is, dreigt een kettingreactie die de bevoorradingslijnen met Europa en Amerika ernstig kan verstoren, met mogelijk grote gevolgen voor onze toch al broze economieën.

De website RT.com maakte gistermiddag melding van het feit dat de Deutsche bank geen fysiek goud meer aan haar cliënten verstrekt. So what? Welnu, het is…

Alle Shares 0
468 ad
GOOGLE ADVERTENTIE

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Close