Gister tijdens de uitzending van DWDD werd een nieuwe illusionist, genaamd Victor Mids, aan het grote publiek gepresenteerd. Mids heeft een eigen tv-show gekregen onder de naam ‘Mindf*ck’. Tijdens de uitzending van DWDD deed Victor Mids iets ogenschijnlijk spectaculairs. Voor de uitzending had hij een filmpje opgenomen in verband met een kaarttruc tijdens de uitzending met presentator Mathijs van Nieuwkerk en zijn secondant Marc-Marie Huijbregts. Beide heren mochten een getal in gedachten nemen. Het getal dat gekozen werd representeerde een kaart uit een kaartspel waarop een naam van een bekende Nederlander en een land vermeld stond. Matthijs van Nieuwkerk kwam via het door hem gekozen getal op Zweden en Marc-Marie kwam op Jan Mulder uit. Vervolgens liet Victor Mids het filmpje zien dat hij voorafgaand aan de uitzending op zijn Facebook pagina had geplaatst. Daarop was zichtbaar dat hij bij Jan Mulder op bezoek was en dat Jan Mulder een draaiende wereldbol met zijn vinger stopte op het land Zweden. Vanzelfsprekend was iedereen met stomheid geslagen.
Hoe werkt deze truc? Victor Mids maakt gebruik van ‘conversational hypnose’ technieken. Dit houdt in dat hij de illusie wekt dat je de keuze voor het getal zelf maakt. Gesprekshypnose-technieken zijn van dien aard dat degene op wie je dit toepast het niet doorheeft en er treedt niet het bekende ‘slaap-effect’ op dat je bij hypnose-shows ziet. Wat je doet is gebruik maken van verfijnde afleidings- en focustechnieken. In feite maak je gebruik van verschijnselen die het bewuste denkproces passeren. In zijn show later op de avond liet Victor Mids dit goed zien door iemand een witte bal te laten volgen tijdens een balspel van enkele mensen met verschillende ballen. Later liet hij zien dat er een gorilla door beeld bleek te hebben gelopen en dat niemand dit opgevallen was. Aan het einde van de show liet hij zien dat dit eigenlijk de gehele show al het geval was geweest. Ook lichtte hij toe hoe het kon dat niemand de gorilla opgevallen was. In essentie is dit gebaseerd op de combinatie focus van aandacht en afleiden van de geest. De gesprekshypnose-techniek toegepast op Matthijs van Nieuwkerk en Marc-Marie Huijbregts zorgde er dus voor dat Victor Mids hen het getal in hun hoofd kon programmeren dat ze later zouden noemen als spontaan bedacht getal. Dit doet Mids door middel van handgebaren en het knippen met zijn vingers om het getal te verankeren. Derren Brown laat in onderstaand filmpje uitstekend zien hoe je met gesprekshypnose-technieken iemand kunt laten geloven dat hij volledig uit vrije wil een keuze heeft gemaakt, maar dat hij die keuze feitelijk in geprogrammeerd heeft gekregen.
De reden waarom ik dit onderwerp aankaart, is dat het zeer belangrijk is dat mensen gaan inzien dat deze programmering van onbewuste denkprocessen niet alleen tijdens een televisieshow als ‘Mindf*ck’ toegepast worden. Deze technieken worden feitelijk fulltime in alle media toegepast. Dat is de reden dat bijvoorbeeld camera’s tijdens een uitzending van het NOS journaal of Nieuwsuur geen vast shot geven, maar dat er een beweging ingezet wordt door de camera of dat de presentator vaak heen en weer loopt. Deze beweging leidt de geest af en schakelt heimelijk bewuste denkprocessen uit. Datzelfde geldt voor de bewegende achtergrondbeelden. Ook de techniek van het verankeren van ideeën wordt toegepast door bijvoorbeeld geluid of flitsen. Vergelijk dit met het knippen van de vingers dat Victor Mids toepast en allerlei andere technieken die Derren Brown laat zien. In dit filmpje laat Derren Brown zien hoe je met 1 simpel handgebaar het bewuste denkproces uit kunt schakelen (zie hier de uitleg). Wanneer Victor Mids dus op straat een dame haar pincode lijkt te raden heeft hij eigenlijk gebruik gemaakt van hypnose en verankeren van gedachten. Als hij dit op straat doet (zie hier de uitzending) laat hij de dame in kwestie getallen van 1 tot 10 opnoemen terwijl zij hem aankijkt. De hypnose is dan al in werking getreden door de aandacht op hem te focussen met handgebaren. Het vasthouden van de pols heeft ten doel het getal te verankeren. Dit doet hij 4 maal, zodat de dame denkt dat ze haar eigen pincode geeft. In feite geeft ze de pincode die Victor zojuist via verankering en een lichte kneep in de pols in haar onderbewustzijn heeft geprogrammeerd. De dame is er van overtuigd dat ze haar eigen pincode gegeven heeft, net zoals de man in bovenstaand filmpje er van overtuigd is dat hij een BMX-fiets wilde voordat hij met Derren Brown in gesprek raakte.
Zo ziet u maar hoe uw overtuiging van de waarheid, misschien zelfs in meer gevallen dan u denkt, een in-geprogrammeerde waarheid kan zijn. De media maakt in alles wat u ziet gebruik van deze technieken. Ook reclamemakers gebruiken deze technieken. Op onderstaand filmpje ziet u hoe top reclamemakers met deze techniek een opdracht uitwerken waarvan ze denken dat ze dit volledig uit vrije keuze doen. Achteraf blijkt hun bewuste denkproces meer te handelen naar de onbewuste programmering dan ze zelf voor mogelijk hadden gehouden. Ook Victor Mids past deze techniek tijdens zijn show toe op twee jongens die boodschappen gaan doen in een supermarkt. De boodschappen waar de jongen mee aankomt, komen exact overeen met de boodschappen in het afgedekt mandje waar de andere jongen op moest passen. Voordat u dus zeker weet dat een bepaalde theorie, overtuiging, geloof of mening echt volledig van uzelf is, is het misschien wijs om eens na te gaan welke beïnvloedingstechnieken er op u zijn toegepast zonder dat u het doorhad. U kunt er vanuit gaan dat u er full time aan onderhevig bent. Het is dus een ware kunst om u te onttrekken aan deze onbewuste programmering. Met name de televisie, kranten, bladen, boeken en radio zijn sterke beïnvloeders van uw onderbewuste geloofssystemen. Maar sommige onbewuste programmering zit nog veel dieper. Die begint al op de basisscholen of tijdens de wekelijkse bezoeken aan kerk of moskee. Daarom kan ik de lezers dit plaatje laten zien en nog dringt het niet door in welke situatie we zitten. Uw onderbewustzijn is geprogrammeerd op: “Dat kan gewoon niet waar zijn“. Het hypnose-effect is zo sterk dat blindheid optreedt. De meeste onbewust programmering wordt zo vaak herhaald dat het effect optreedt dat diezelfde programmering voorkomt dat mensen kritisch naar hun eigen overtuiging kunnen kijken. Durft u het aan om uw programmeringen te analyseren, te doorzien en te doorbreken. Daar is lef voor nodig. U moet jaren van programmering van uw onderbewustzijn gaan doorzien.
Bron linkvermeldingen: NPO.nl, uitzendinggemist.net