Adobe, Twitter en mainstream media gaan deepfakes bestrijden?

Filed in NIEUWS ANALYSES by on 6 november 2019 0 Comments

Bron: aolcdn.com

In mijn nieuwe boek beschrijf ik hoe deepfakes op verschillende terreinen in de media, maar ook op social media en discussieplatforms toegepast kunnen worden en licht ik toe hoe de media al decennia over alle technieken beschikken om nieuws in scene te zetten. Dat dit door velen weggewuifd wordt als een complot, onder het mom van dat er dan toch altijd wel iemand tussen zou moeten zitten wiens geweten gaat spreken, gaat voorbij aan de compartimentalisering van kennis. Als mediabedrijven en kranten het nieuws aangeleverd krijgen uit 1 bron en die ene bron is bijvoorbeeld het Algemeen Nederlands Persbureau van John de Mol, dan hoeft slechts een klein team binnen dat ANP op de hoogte te zijn van dergelijke operaties. En ook binnen dat team kan opsplitsing van kennis ervoor zorgen dat slechts een paar mensen van mogelijk list en bedrog hoeven te weten.

Ik ben veelvuldig en ernstig verbaasd over het nog altijd groot vertrouwen in de media, ook onder de zogenaamd ontwaakten. Als nog steeds je eerste reactie op een nieuwsitem er eentje van schrik of ‘onder de indruk zijn’ is, dan heb je dus al die tijd niet doorgehad hoe het volk met psychologische operaties richting nieuwe strengere wetgeving gepusht wordt. Mensen durven wel te spreken over ‘bewustzijn’ en geloven best wel dat er soms wel eens een valse vlag operatie heeft plaatsgevonden, maar dat is allemaal ver weg en gebeurt zeker niet in Nederland, want Nederlanders zijn betrouwbaar en wij hebben gewoon allemaal hoogbegaafde mensen in de media en politiek en veel kritische politici in Den Haag. Nog altijd worden mensen als Jeroen Pauw en Matthijs van Nieuwkerk op handen gedragen en nog steeds zien we niet dat zij geraffineerde perceptiemanagers zijn die discussie voeren om de schijn van kritiek te wekken en af te leiden van de mogelijkheid om te ontdekken hoe diep het bedrog is. Nog steeds geloven we niet dat oppositie gecontroleerd kan zijn.

Als je bij een psychologische operatie, waarvan iedereen vermoedt dat het nepnieuws is, een serieuze discussie op de buis houdt, met serieuze experts en veel emotie, dan gaat iedereen het vanzelf geloven. En als je dat nieuws ook nog eens op alle radiostations, in alle kranten en alle journaals herhaalt, is helemaal iedereen overtuigd. Die kracht van het overtuigen wordt versterkt door de zogenaamd kritisch flank van die alternatieve media, die allen collectief zwijgen bij psychologische operaties. Zij blijven de aandacht van de zogenaamde ontwakenden maar richten op zaken als 911, JFK, de maanlanding en allerlei ander oud nieuws of ‘bewustzijnsnieuws’; daarmee die ontwakenden feitelijk in slapende modus houdend aangaande de (vrijwel dagelijkse) bespeling met geproduceerd nepnieuws ter vervulling van een politieke agenda. Zowel media als alternatieve media zijn er om het volk onbewust te houden voor de ‘Wag the Dog’ (film uit 1997) methodes van de media en de collectieve Truman Show (film uit 1998) waarin het volk gehouden wordt. “The best way to control the opposition is to lead it yourself”

Adobe, het bedrijf dat grafische software ontwikkelt waarmee bijvoorbeeld films bewerkt kunnen worden, kondigde eergisteren aan te gaan samenwerken met Twitter en de New York Times. Zij willen een content authenticiteitsstandaard in voeren. In mijn boek kondigde ik al aan dat dit eraan zat te komen en het klinkt misschien als een fantastisch initiatief, wat er waarschijnlijk voor zorgt dat de “Russische nepnieuwsfabrieken” geen valse filmpjes meer kunnen maken om Donald Trump de volgende verkiezingen te helpen winnen, maar, wie de sleutel van deze authenticiteitsstandaard in handen heeft, kan in principe van iedere filmpje afkomstig van een “goedgekeurde bron” zeggen dat het echt is en van iedereen die dwars ligt stellen dat het nepnieuws is. Sterker nog; we zullen de komende tijd waarschijnlijk de nodige nepfilmpjes gaan zien om daarmee extra aandacht op het probleem te vestigen. Dat kunnen we een beetje vergelijken met de bewust opgetuigde nepnieuws sites, die bedoeld waren om te kunnen zeggen “kijk er bestaan nepnieuws sites, dus we moeten een soort ‘ministerie van waarheid’ Facebook en social media censuur instellen“. Deze nieuwe authenticiteitsstandaard zal niet veel meer zijn dan dat: een George Orwell 1984 ministerie van waarheid keurmerk.

Nu zullen er ongetwijfeld weer de nodigde experts bij Jeroen Pauw aan tafel aanschuiven om uit te leggen hoe goed en noodzakelijk zo’n keurmerk wel niet is, maar als de grote persbureau’s de versleutelde code krijgen om al hun nepnieuws goed te keuren, weet je nog niet wat je aan die oplossing hebt en versterkt dat feitelijk alleen maar het monopolie op de productie van nepnieuws.

Bron linkvermeldingen: engadget.com

44 Shares

Tags: , , , , , , , , , ,

About the Author ()

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten