Het is wellicht een interessante overweging om eens van een afstandje te kijken naar hoe marketingtechnieken gebruikt kunnen worden om artiesten groot op de kaart te zetten. Zo kun je de platenverkoop van artiesten flink opdrijven als je een drama in scene zet en er vervolgens een soort real life soap van maakt, waardoor je mensen aan het onderwerp of de artiest verslaafd maakt.
Laat ik eens enkele voorbeelden noemen die niet specifiek op waarheid gebaseerd hoeven te zijn, maar u zou het eens in uw overwegingen mee kunnen nemen. Hypothetisch:
- Marco Borsato is volgens de Privé vreemd gegaan met Iris Hond, waardoor Leontine bij hem weg gegaan is. Een groter drama kunnen we niet treffen en de wederopstanding van Marco duurt maar en duurt maar. Ondertussen werkt hij aan zijn spijtbetuigingsalbum en zowel Leontine als Iris spelen het spel mee. Hoe denkt u dat de albumverkoop gaat lopen als de twee weer bij elkaar komen? Sky high?
- André Hazes junior..zelfde script, maar net nog even een beetje dramatischer. Hij gaat vreemd met een bekende presentatrice (Bridget Maasland), die ook wel voor een marketing snabbel te vinden is. Boem, daar komt de voor het wat jongere publiek aantrekkelijke gedachte om de hoek, dat André een potential catch is en dat levert veel gillende meiden op in de voorste rijen. Vervolgens keert hij terug bij Monique om daarna toch voor een jongere meid te gaan. In deze doelgroep werkt dit script mogelijk het beste voor de platenverkoop.
We weten het niet, het kan ook gewoon ‘de waarheid‘ zijn, maar uitgesloten dat er een uitgekookte marketingstrategie achter zit, is het eveneens niet. Wat echter vrijwel zeker is, is dat drama goed is voor de groei van een artiest.
Kijken we even naar de politiek, dan zouden we dezelfde regel kunnen toepassen. Willen we dat mensen naar de stembus blijven lopen, dan is het scheppen van groot drama misschien wel de beste succesformule.
Mocht je dus uit de big data kunnen opmaken dat velen het geloof in de politiek aan het verliezen zijn, dan kun je een politiek artiest lanceren die het onderbuik gevoel van velen aanspreekt. Vervolgens laat je die persoon afbranden in een Jinek show door een comedian met de achternaam Koning (subliminal) en de artiest trekt de twijfelaars naar de stembus.
“Politicians are there to give you the illusion of choice” zei de Amerikaanse komiek George Carlin al in de jaren ’90. “You’ve got no choice, you’ve got owners. They’ve got you by the balls!” En de hoop dat Thierry Baudet dat gaat veranderen is dezelfde valse hoop als van het script dat in de VS toegepast is rondom Donald Trump (inclusief de verkiezingsfraude). Het zal vooral tot een grote desillusie leiden.
Mocht u nu denken: “Ja, maar wat hebben we dan nog voor keuze, wat moeten we dan doen? Op wie moeten we dan nog stemmen?” Denk dan eens na over de betekenis van het woord stemmen, zoals beschreven in dit artikel.
Bron linkvermeldingen: youtube.nl
7 Comments
Het is Baudet hier, Baudet daar in de media.
Het is meer dan duidelijk dat hij gepromoot, geregisseerd en vooral beschermd wordt.
Maar dat de Madurodanen dat begrijpen? Echt niet.
klasse, Martin! dank weer hoor. en ik had je artikel over het ‘stemmen” gemist. die is zelfs nog beter
Ik hoor mensen steeds zeggen dat als je niet stemt je stem naar de grootste partij gaat. Een onzichtbare marketing truc om mensen toch hun stem weg te geven aan deze boeven? Ik vermoed het.
off topic
had gisteren contact met een kennis en ze zij dat ze ziek was griep geen corona
want ze had zich helaas laten testen bij de huisarts
zij ik tegen haar je haalt het 8 uur journaal gezien dat je de eerste met griep bent
dat zij mijn man ook al (lachend )
vraag ik me af wat die huisarts nou geregistreerd heeft (fraude )
is het niveau van nederland nou zo laag dat nou niemand ziet wat er werkelijk gaande is ????
keep up the good work MARTIN
gr louis kuiper
wat vind je van stemmen onder voorwaarden?
Hahaha
Is dat net zoiets als poepen onder voorwaarden?
Voor wie iets meer van marketing wil lezen op een hele toegankelijke manier, kan ik het boek “Brandwashed” van Martin Lindstrom aanraden.
Ongetwijfeld behoort hij zelf tot “de club”, maar tussen de regels door zijn de ronduit gemene technieken te filteren die gebruikt worden.
Na het lezen van het boek krijg je pas enig besef van hoe ver marketeers gaan. Ter illustratie, in de marketing wordt meer gebruik gemaakt van hersenscans (fMRI) dan door hersenchirurgen doordat ze grotere budgetten hebben. Met die scans wordt precies in kaart gebracht welke delen van de hersenen op met welke methoden geprikkeld kunnen worden.
En dan wordt in dat hele boek nog geen eens over NLP, EMDR en big data gerept! Vandaar mijn vermoeden dat de schrijver zelf tot de club behoort, een tipje van de sluier mag lichten om een reactie uit te lokken.