Kan Erdogan een oorlog met Rusland winnen als de NAVO afhaakt?

Filed in NIEUWS ANALYSES by on 29 februari 2020 11 Comments

bron: middleeasteye.net

Een oorlog tussen Turkije en Rusland lijkt op korte termijn misschien niet te winnen als Turkije de NAVO partners niet mee krijgt, maar er zijn wat belangrijke zaken, die de kaarten volledig opnieuw kunnen schudden. Om te beginnen kan Turkije de Europese landen het mes op de keel zetten middels het openzetten van de vluchtelingenkraan. Die vluchtelingen blijven wel komen als er maar lekker gevochten wordt in Syrië. Je zou dus kunnen stellen dat wanneer Erdogan het Ottomaanse rijk wil herstellen, een oorlog in Syrië noodzakelijk is om de druk op Europa hoog te houden waar het gaat om de toevoer van vluchtelingen.

Een ander element is dat Erdogan de sleutel heeft tot twee belangrijke NAVO bases. Op de Incrilik basis heeft de VS niet alleen de nodige gevechtsvliegtuigen staan, maar bovenal heeft het daar 50 kernkoppen liggen. Op de Kürecik basis bevindt zich een voor de NAVO essentieel radarstation.

Turkije kan de NAVO landen dus vleugellam maken of misschien zelfs dwingen om partij te kiezen. Het heeft echter ook een belangrijke troef in handen om Rusland vleugellam te maken.

Terwijl iedereen vooral kijkt naar het verschil in militaire slagkracht, is het net zo belangrijk om in de gaten te houden hoe die militaire slachtkracht ondermijnd kan worden. Niet alleen zet Erdogan de Europese NAVO partners onder druk door in potentie miljoenen vluchtelingen hun kant op te sturen; ook kan de NAVO in zijn geheel gekaapt worden als Erdogan de genoemde NAVO bases op slot doet.

Rusland is ogenschijnlijk misschien wel een te sterke tegenstander voor Turkije, maar als Erdogan de Bosporus afsluit voor Russische marine schepen, zorgt dat voor een aanzienlijke verzwakking. Rusland mag zijn militaire schepen door de Bosporus laten varen onder het Montreux-verdrag van 1936. Volgens dat verdrag kan Turkije de Russische zeescheepvaart alleen blokkeren in geval van oorlog of oorlogsdreiging. Twee dagen geleden liet Turkije nog 2 Russische oorlogsschepen door. Logisch, want een eventuele blokkade zou, als gevolg van dat Montreux-verdrag, kunnen worden opgevat als een directe oorlogsverklaring.

Erdogan blijkt echter een slimme troef in zijn eigen voordeel te hebben bedacht. Deze slimme troef heeft hij verpakt in een prachtig economie-stimulerend project: het Istanboel Kanaalproject. Wikipedia meldt:

Het Istanboel Kanaalproject omvat de aanleg van havens (een grote containerterminal in de Zwarte Zee, dicht bij de luchthaven van Istanboel); logistieke centra en kunstmatige eilanden die in het kanaal moeten worden geïntegreerd en de bouw van nieuwe aardbevingsbestendige woongebieden langs het kanaal. De kunstmatige eilanden worden gebouwd met grond die uit het kanaal is gegraven. De hogesnelheidstrein Halkali-Kapikule, het TCDD-treinprojecten, de metrolijnen Yenikapi-Sefakoy-Beylikduzu en Mahmutbey-Esenyurt in Istanbul, de snelweg D-100 en de Sazlibosna-snelwegen, zullen tevens worden geïntegreerd in het kanaalproject . De financiering van het kanaal zal naar verwachting plaatsvinden via een build-oper-transfer-model, maar kan ook worden gefinancierd via publieke-private partnerschappen. De regering verwacht per jaar $ 8 miljard aan inkomsten te genereren uit het Kanaal van Istanboel, mede dankzij een servicetarief voor doorvoer.

Dit Istanboel Kanaalproject heeft echter een belangrijke complicatie. Het lijkt namelijk van invloed te zijn op de waterstroom tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara (die weer verbonden is met de Middellandse Zee). De stroming in de Bosporus is erg gevaarlijk en riskant, vanwege het heen en weer stromen van water tussen beide zeeën. Daarnaast is het een van de drukste waterwegen ter wereld. Duizenden olietankers maken deel uit van de 53.000 civiele en militaire schepen die (gemeten in 2017) door de Bosporus voeren, vergeleken met ongeveer 12.000 schepen in het Panamakanaal en 17.000 in het Suezkanaal (zie hier). Het Istanboel kanaalproject lijkt dus een verademing voor de enorme drukte op de Bosporus.

De website ahvalnews.com meldde op 5 januari 2020 het volgende met betrekking tot de invloed op de waterstroming van het Istanboel Kanaalproject:

Volgens professor Cemal Saydam, een ervaren oceanograaf van de universiteit van Hacettepe in Ankara, zal het evenwicht tussen het koude en zoete water van de Zwarte Zee en het warme en zoute water van de Middellandse Zee (via de Zee van Marmara) worden verstoord als dit project werkelijkheid wordt.

De Zwarte Zee is ongeveer 30 cm hoger dan de Zee van Marmara, maar er zijn tweerichtingsstromen tussen de twee, door het natuurlijke kanaal, de Bosporus. De eenrichtingskraan van het kanaalproject zal de Zwarte Zee dwingen constant zoet water aan de Zee van Marmara te leveren zonder te kunnen worden gevoed door de omgekeerde stromen die in de Bosporus bestaan en de Zwarte Zee voorzien van warm en zout water uit Marmara.

Dus hoewel het project wellicht erg veel werkgelegenheid binnen Turkije zal opleveren en het de scheepvaart drukte op de Bosporus zal ontlasten, zullen hele gebieden rond de kuststreken van zowel de Zwarte Zee als de Zee van Marmara de invloed van een veranderende zoet- versus zoutwater verhouding gaan ondervinden. Dat kan economische schade opleveren voor de kuststeden. De vraag is of het kanaalproject de Bosporus misschien zelfs onbevaarbaar zou kunnen maken. Hoewel dit nergens wordt besproken is dat iets wat de moeite van het bestuderen waard zou zijn.

Belangrijk is namelijk dat Turkije met het Istanboel Kanaalproject volledig onder het Montreux-verdrag van 1936 uit kan komen. In dat verdrag staat het volgende (lees hier de gehele toelichting):

Het maximale totale tonnage van alle zeestrijdkrachten die onderweg zijn door de Straat, mag niet meer bedragen dan 15.000 ton. Deze strijdkrachten mogen niet meer dan negen schepen omvatten. Zwarte Zee landen mogen alleen hoofd-marineschepen met een tonnage van meer dan 15.000 ton door de Bosporus sturen, op voorwaarde dat deze schepen afzonderlijk door de Straat gaan, begeleid door niet meer dan twee torpedojagers.

Dat Montreux-verdrag is waarschijnlijk geldig voor beide partijen en dus zal Rusland zich op het standpunt stellen dat wanneer Turkije de Bosporus wil afsluiten voor haar schepen, het zelf ook geen schepen meer richting de Zwarte Zee mag laten varen. Turkije kan echter onder dat beperkende Montreux-verdrag uitkomen middels het nieuwe Istanboel Kanaalproject.

In geval van oorlogsdreiging kan de Bosporus dus op slot gaan. Een overschrijding van dat verdrag zal door beide landen als oorlogsverklaring worden beschouwd. Als Turkije echter toch vindt dat de Bosporus dicht moet (en zich daar dan zelf ook netjes aan houdt) zorgt dit ervoor dat de Russische marinevloot gestationeerd op de Krim slechts en alleen nog maar kan opereren op de Zwarte Zee. Het zorgt er dan tevens voor dat alle schepen die buiten die Zwarte Zee actief zijn, niet meer terug kunnen naar hun thuisbasis. Als Turkije ondertussen haar Istanboel Kanaalproject heeft gerealiseerd, creëert het letterlijk een opening in met Montreaux-verdrag en kan het zelf wel naar de Zwarte Zee blijven varen terwijl Rusland afgesloten blijft. Een versnelde realisering van het Istanboel kanaal valt dus in de lijn der verwachting als we het over strategisch denken hebben.

Vindt u het belangrijk dat ik door kan blijven gaan met het schrijven van onafhankelijke analyses, steun dan nu mijn werk door lid te worden. Uw steun is echt dringend nodig. Ik moet deze oproep wel blijven plaatsen en reken echt op uw support.

word lid

Bron linkvermeldingen: dailysabah.com, wikipedia.org, ahvalnews.com, edam.org.tr, nationalgeographic.com

92 Shares

Tags: , , , , , , , , ,

About the Author ()

Comments (11)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. ZandInOgen schreef:

    Ach verdragen zijn er om geschonden te worden, het bevordert namelijk het conflict model. Tja het begint erg gezellig te worden daaro:
    https://www.zerohedge.com/geopolitical/turkey-asks-nato-join-its-war-against-syria-and-russia
    https://www.zerohedge.com/geopolitical/two-syrian-jets-shot-down-turkey-near-idlib-war-escalates

    • ZandInOgen schreef:

      US aircraft carrier group enters Mediterranean amid heightened tensions between Russia, Turkey in Syria

      The USS Dwight D. Eisenhower crossed through the Strait of Gibraltar and entered the Mediterranean Sea on Saturday night, the Marine Traffic maritime information portal has reported.

      According to the resource, the aircraft carrier, going by the call sign NIKE, is currently sailing east of Gibraltar as of Sunday afternoon.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Nike_(mythology)

  2. hen3 schreef:

    Erdogan zit al langer te stoken, zouden de Amerikanen zo dom zijn, om die kernwapens daar te laten liggen.

    Die man is stomweg niet te vertrouwen 🤔 of ………..

    • Martin Vrijland schreef:

      Het is geen dommigheid, het is masterscript

      • arthur schreef:

        Martin,

        Het begint moeilijk te worden om er naast te kijken,als ook hier en daar sommige mediakanalen zich vragen beginnen te stellen over het ongenaakbaar zijn van Erdogan:

        “Terwijl alle ogen in Europa gericht waren op Rusland, groeide er vlak onder onze neus een krachtige nieuwe militaire macht. Die evolutie gebeurde met medeweten en medewerking van verschillende Europese overheden.”

        en

        “Het enige wat de moderne sultan vandaag nog ontbeert om mee te spelen met de echt grote jongens is een eigen atoombom. En ja hoor: op 4 september 2019 verklaarde Erdogan in een speech voor de AK-partij in Sivas dat het niet eerlijk is dat Turkije niet over een dergelijk wapen beschikt en dat het dringend zijn eigen arsenaal aan kernwapens moet hebben. Dat incident veroorzaakte niet eens een rimpeling in de hoogste Europese kringen, als het al werd opgemerkt.”

        Precies zoals het Derde Rijk van Hitler zonder enige tegenkanting tot stand werd gebracht-volgens het script- door appeasement zo is

        “het is nu ook al appeasement dat de klok slaat aan het Schumanplein, in de beste traditie van Neville Chamberlain. Dát, en geld verdienen.”

        Arthur

  3. Martin Vrijland schreef:

    Het laait lekker op..meer oorlog = meer vluchtelingen richting Europa = meer druk op de kraan

    https://www.rt.com/news/482103-erdogan-syrian-troops-losses/

  4. Jan Holland schreef:

    De frontlijn in Syrië is nu weer ongeveer de situatie voordat de Turken begonnen met bombarderen, met behulp van Russische luchtsteun en inzet stormtroepen.

    Er vinden deze week onderhandelingen plaats en uitkomst is onzeker. Turkije heeft ingezet op omverwerpen Assad en blijft al qaeda steunen, net zoals het eerder IS financierde door olie te kopen. De jihadi foreign fighters blijven doorvechten en de Syrische regering zegt ook niet op te geven.

    De meeste opstandelingen die gebruik konden maken van de amnestieregeling (dus geen oorlogsmisdaden gepleegd), hebben dit gedaan toen ze erachter kwamen dat leven onder al qaeda of IS erger was dan het regime.

    Doordat er grote gebieden zijn veroverd op IS met enorme wapenvoorraden inclusief munitie, is er geen afhankelijkheid van Russische vrachtschepen meer. Transport van meest moderne luchtafweer en tanks kan eventueel met een antonov.

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten