Het televisieprogramma VPRO Tegenlicht zond op 16 pril 2017 een programma uit met de titel ‘All in the game’. Een goed gekozen naam, omdat de documentaire goed in beeld bracht hoe wereldwijd een steeds groter groeiend miljoenen publiek zich verliest in het spelen van games. Deze games worden steeds realistischer en zijn langzaam getransformeerd van ‘lineair’, naar ‘vrije wereld’ games. In tegenstelling tot oude games als ‘Killzone’ (wat vooral een wereld was waar je nadat je je moordlust had kunnen botvieren, je liefst zo snel mogelijk weer weg wilde), zijn de nieuwste games er juist op gericht je het gevoel te geven dat je er graag wilt blijven. Dat geldt zeker voor de game Horizon Zero Dawn van het Amsterdamse gamebedrijf Guerrilla Games. Dit bedrijf, dat opgekocht werd door Sony Playstation, is een van de meest geavanceerde game-ontwikkelaars ter wereld en heeft dus een echte topgame gebouwd. Althans, voor de huidige technologische stand van zaken doen ze het best leuk. Dat zeg ik met een kwinkslag, omdat ik de lezer aan wil sporen om de documentaire van VPRO Tegenlicht eens helemaal te kijken. U vindt de volledige uitzending onder deze link.
Voor alle gamesspelers die verbaasd zijn waarom Martin Vrijland over een game zou willen schrijven, zou ik aanraden verder te lezen, omdat ik een stukje toekomstvisie ga reflecteren die ook aan het einde van de VPRO documentaire genoemd wordt (van 45:30 min.); een toekomstvisie die deze game zal doen verbleken. We hebben het dan over de toekomst van augmented reality. Dat is een virtuele laag die over de echte wereld gelegd wordt. Ik heb deze techniek hier op de site al vaker besproken en ook genoemd dat het eerste voorbeeld hiervan het spel Pokémon Go was.
De VPRO documentaire heeft wat mij betreft niet alleen de technieken die gebruikt worden om zo’n game te bouwen, goed in beeld gebracht, maar ook goed laten zien hoe verknocht mensen aan het spelen van games kunnen raken. Mensen spelen dagelijks soms wel 8 tot 12 uur een game. Deze nieuwste game Horizon Zero Dawn moet je dus vooral verleiden om je in een virtuele andere realiteit te wanen en daar eigenlijk niet meer uit te willen.
De technieken die het Amsterdamse gamebedrijf Guerrilla Games gebruikt zijn ronduit fascinerend te noemen. Er worden complete 3D werelden ontworpen en er wordt voor gezorgd dat waar je ook kijkt, je altijd en overal volledig rond kunt kijken. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld ook gebruik van technieken waarbij ze de bewegingen van een lichaam vastleggen en het gezicht van de personage er later levensecht op kunnen monteren. Al deze technieken zijn dus nu al zo geavanceerd dat je het verschil tussen een echt bestaand persoon of een virtueel gecreëerd persoon niet meer kunt zien. In de film Fast and The Furious 8 werd vergelijkbare technologie gebruikt om het gezicht van de overleden hoofdrolspeler Paul Walker op zijn “body doubles” (zijn 2 broers) te plaatsen. Deze technische middelen bestaan gewoon en zouden ons telkens als we iets zien in de media achter onze oren moeten doen krabben: is het nog wel zeker of iets echt is of dat het met software in elkaar geknutseld is in een studio? Maar laten we ons even focussen op de gamewereld.
Is augmented reality de volgende stap in de game-industrie? Mijns inziens gaat de game-industrie het winnen van de film-industrie en zullen we steeds grotere budgetten in die wereld gaan zien dan in de film-industrie. Games zullen veranderen in film-achtige omgevingen waarin je bijvoorbeeld tegenspelers kunt ontmoeten die allemaal hun eigen avatar gekozen hebben. Het voetbalspel Fifa is daar nu al een goed voorbeeld van. Alleen die wereld is beperkt tot een voetbalveld. De volgende generatie games zal bestaan uit volledig virtuele gecreëerde werelden, zoals in het voorbeeld van Horizon Zero Dawn. Dan kun je dus avonturen beleven en andere spelers tegenkomen; relaties aangaan en allerlei andere sociaal culturele zaken doen die vergelijkbaar zijn met de echte wereld (maar dan leuker). Maar ook dat zijn nog maar de ochtendgloren aan de horizon van wat er komen gaat. Wat er gaat komen hangt samen met de ontwikkelingen op het gebied van augmented reality, neurologische breinconnecties en kwantum computers.
De eerste schreden om het volk voor te bereiden op augmented reality werden inderdaad gezet door de bouwers van Pokémon Go. Google investeerde in 2015 een bedrag van 700 miljoen in een bedrijf genaamd Magic Leap. Bekijk je presentaties op YouTube van dit bedrijf, dan vraag je je af hoe Google zoveel geld in een bedrijf kon steken waarvan zo wazig is wat ze nu eigenlijk aan het bouwen zijn. Je denkt dat ze iets Pokémon Go achtigs aan het ontwikkelen zijn, maar dan geavanceerder. De reden dat dit waarschijnlijk voor de buitenwereld nog zo wazig is, is omdat het nauwelijks uit te leggen valt, of omdat het nog niet bekend mag worden. We gaan namelijk een complete andere technologische wereld tegemoet. Een wereld waarin uw brein aan het internet komt te hangen. Elon Musk (CEO van Tesla en Space X) richtte hiervoor het bedrijf Neuralink op. Telegraph.co.uk zei daarover op 28 maart 2017 [citaat] Neuralink wants to develop so-called “neural lace” technology to implant tiny brain electrodes that may one day upload and download thoughts. Voor het bouwen van virtuele werelden op een PlayStation, smartphone of pc heb je game-ontwikkelaars nodig, maar voor de nieuwste computertechnologie, namelijk die dingen rechtstreeks real time in uw brein upload, en uw interactie daarmee real time kan verwerken, heb je ook ontwikkelaars nodig. Nu begrijpt u waarschijnlijk de investering van Google iets beter.
Augmented reality via een virtual reality bril is leuk, maar is feitelijk kinderspel bij wat er gaat komen. In de games van de toekomst ziet u een laag over de echte wereld. We kunnen het dan eigenlijk al geen games meer noemen. Er gaan virtuele werelden over de echte wereld gelegd worden. Die audio-visuele informatie, maar ook andersoortige zintuiglijke beleving kan rechtstreeks in uw brein geüpload worden via de neurologische internetverbinding. Voor het creëren van die “overlays” op de echte wereld heb je wel voldoende rekencapaciteit nodig. Daar red je het niet met de nieuwste processoren van AMD of Intel. We moeten dan denken aan kwantumcomputers. De nieuwste centrale servers van Google en Facebook zullen kwantumcomputers zijn. Dat zijn computers die niet gebruik maken van de bit en byte principes gebaseerd op het lineair verwerken van data in een processor. Het zijn computers gebaseerd op de zogenaamde superpositie kwantumfysische status van een electron. Voor de uitleg hierover verwijs ik u naar Leo Kouwenhoven, een Nederlandse wetenschapper die een prijs won op dit vakgebied (zie filmpje onderaan). De kwantumcomputers kunnen als het ware alle problemen in 1 moment oplossen. Dus kwantum computers zullen het bouwen van digitale virtuele werelden een stuk vereenvoudigen.
Dat brengt ons in de volgende fase van augemented reality en games. In de toekomst kun je met de breinconnectie van Elon Musk en de beschikbare kwantumcomputers van Google en andere grote jongens, je eigen virtuele werelden creëren door je fantasie erop los te laten. Je hebt dan natuurlijk wel altijd en overal een 5G verbinding nodig. De kwantumcomputers bedenken alle opties (die jij in jouw digitale wereld wilt opnemen) in een (superpositie) handomdraai en de virtuele beleving wordt rechtstreeks in je brein geprojecteerd. Je kan zelfs zover gaan dat je de overlay de echte wereld laat overschrijven en er voor zorgen dat je letterlijk in de digitale zelfgeschapen illusie leeft. Althans, technisch zal dat mogelijk worden. Dat is niet een wilde fantasie van Martin Vrijland; nee, dat is een feitelijk beeld dat Google’s technisch topman Ray Kurzweil al in 2010 schetste. Dit kon hij, omdat hij ook weet welke ontwikkelingen eraan zitten te komen.
Natuurlijk is deze ontwikkeling niet alleen interessant voor de game-industrie, maar feitelijk alles in ons leven zal worden beïnvloed door deze technologische ontwikkelingen. Waarom zou je nog naar een universiteit gaan om te studeren, als je alle informatie van de hele wereld direct via je brein uit de centrale supercomputers kunt plukken. Naast deze ontwikkelingen zorgen de ontwikkelingen op het gebied van nano-technologie er ook nog eens voor dat allerlei cellen in je lichaam kunnen worden vervangen door onsterfelijke nano-tech cellen. Deze updates in je lijf zorgen er stap voor stap voor dat je lichaam richting onsterfelijkheid gaat. Er kan zelfs een moment komen dat het leven in de digitale werelden zo interessant begint te worden dat je je fysieke originele wereld niet interessant genoeg meer vindt. Dit effect treedt nu al in sterke mate op bij de spelers van een game als Horizon Zero Dawn (zo blijkt uit de VPRO documentaire). Als je je niet meer uit een zelfgeschapen illusie wilt terugtrekken, zou het moment kunnen komen dat je je (tegen die tijd) nano-technologisch geüpgraded lichaam zelfs als overbodig zal gaan beschouwen. Waarom zou je niet verder leven in de digitale gecreëerde illusies op de centrale supercomputers die steeds krachtiger worden? In die werelden kun jij doen waar jij zin in hebt; volledig ingevuld naar je eigen fantasie. Dit moment van samensmelten van mens en kunstmatige intelligentie wordt ook voorspeld door deze meneer Ray Kurzweil. Hij noemt dat moment ‘de singulariteit’ en hij zegt dan ook dat deze singulariteit nabij is.
Futuristen als Michio Kaku (bekend van Discovery channel) en Ray Kurzweil laten vooral de positieve kanten van deze ontwikkelingen zien. Vooral het element van onsterfelijkheid en het element van het creëren van fantastische digitale game-achtige werelden zal de spelers van de spellen van vandaag, erg aanspreken. Zij verliezen zich nu al dagelijks in de 3D werelden op hun PlayStation. Wat zal er gebeuren als Elon Musk de eerste pil aanbiedt om de nano-bots in te slikken die het brein online brengen? Of zitten deze nano-bots nu al heimelijk in de veelbesproken chemtrails? Ik denk het wel eerlijk gezegd.
De gemiddelde lezer in alternatief medialand heeft vast wel eens gehoord van operatie Blue Beam. Dat zou een geheim project zijn van het MIC (Militair Industrieel Complex) waarmee holografische projecties in de atmosfeer gerealiseerd zouden kunnen worden. De verspreiders van deze informatie zitten er wat mij betreft volledig naast. Daarmee zou dan bijvoorbeeld een nep alien invasie gesimuleerd kunnen worden. Ik denk dat dit onzin-informatie is. Met de neurologische technologie die vermoedelijk in de jaren ’20 op de markt zal komen via een bedrijf als Neuralink, kun je dergelijke zaken in de toekomst direct in de waarneming van hele volksstammen uploaden. Real time en over de gehele wereld kun je mensen audio-visuele, maar ook reuk, tast en andere waarnemingen geven. Dat is de augmented reality waar we op korte termijn naar toe gaan. De augmented reality waar we op lange termijn naar toe gaan is de singulariteit. Mocht u ooit uw langverwachte messias op een wolk zien verschijnen, denk dan nog eens terug aan al die witte vliegtuigstrepen in de lucht en de deeltjes die u ingeademd heeft. Denkt u dan nog eens terug aan de hier geschreven toelichting over augmented reality en stelt u zelf de vraag of uw waarneming wel écht is. Het zou dus kunnen dat onze hersenen al langzaamaan gelinkt zijn via geïnhaleerde nano-bots uit chemtrails. Een blauw pilletje van Elon Musk maakt de functionaliteit op korte termijn misschien alleen nog iets efficiënter.
We gaan spannende tijden tegemoet met deze technologische sneltrein richting augmented reality (waarschijnlijk jaren ’20) en de singulariteit (waarschijnlijk jaren ’30). Stel nu dat u tegen die tijd besluit om uw ‘bewustzijn’ te uploaden naar een digitaal gecreëerde wereld van Google (want ondanks dat ons verteld zal worden dat we zelf werelden mogen creëren, draaien deze fantasiewerelden nog steeds op de kwantum supercomputers van bedrijven als Google) wie is er dan eigenlijk stiekem de baas over uw ‘bewustzijn’? Kijkt u nog eens de films Transcendence en Inception om een beeld te krijgen van de technologische vooruitgang van de komende decennia. Dit is geen science fiction meer; dit zijn science facts waarvan we nu op punt zero staan. Het punt waarvandaan we de ochtendgloren (dawn) van de singulariteit aan de horizon zien.
Met al deze technologische kennis in uw achterhoofd wil ik u prikkelen om uzelf eens de vraag te stellen of ons ‘bewustzijn’ of onze ‘ziel’ zich mogelijk nu al in een virtuele wereld bevindt; aangestuurd via het black cube (Saturnus) mainframe van de bouwer Ray Lucifer. Think about it! Als uw bewustzijn eenmaal geüpload is naar de virtuele werelden van Ray Kurzweil; kunt u dan nog terug? Als uw ziel geüpload is naar de virtuele wereld van Ray Lucifer en de terugweg is ge-firewalled; kunt u dan nog terug? Is het gevolg van de singulariteit niet een nog verdere verwijdering van ons origineel? Wat gebeurt er als onze ziel eenmaal gevangen zit in de digitale wereld van Ray Kurzweil en die virtuele wereld wordt ineens van buiten aangepast en op slot gezet? Heeft u toegang tot the source code? Is de singulariteit niet dezelfde valkuil als waarin uw ziel al eerder gevallen is? Stof tot nadenken.
Bron linkvermeldingen: vpro.nl, telegraph.co.uk
7 Comments
Zowel sociologisch als macro economisch (blockchain) vindt de transitie plaats naar digitaal/virtueel. Met andere woorden er wordt een matrix over een matrix gelegd in deze 3D-holographische projectie:
http://atomsinmotion.com/book/chapter1/atoms
https://www.wired.com/2016/10/oculus-facebook-social-vr/
Ook de komende economische crisis is gefabriceerd door de centrale banken om de digitale blockchain (ketting) aan de man te kunnen brengen.
De VR brillen zijn een tussenstap naar totale virtuele integratie:
The Magician card seems to represent the technological wizardry of the occult elite, one area in which they still have a strong hold over the world, casting their spell upon us. Two aspects of new technology are highlighted in this card – 3D Printing and Virtual Reality.
This card suggests that while new technology such as Free Energy and 3D Printing could revolutionize the world and create great abundance for the masses, Virtual Reality, the new Television, has the potential to blind us, to make us prisoners in a virtual world of endless distractions, and thus enslave us in a new Matrix of virtual technology, Transhumanism, and eventually A.I. This is the real threat to the soul of humanity.
https://deusnexus.wordpress.com/2016/11/21/decoding-economist-2017-cover/
https://deusnexus.wordpress.com/2017/06/26/brain-created-reality/
En de ontwikkelingen gaan door:
http://www.nu.nl/tech/4836400/video-computer-genereert-digitale-obama-basis-van-enkel-geluid.html?utm_medium=website&utm_source=nieuwskoerier.nl
En DARPA natuurlijk
US Military Unveils $65 Million ‘Matrix’ Project To Plug Our Brains Directly Into Computers
http://yournewswire.com/darpa-matrix-brains-computers/
Email van een lezer:
Ben je bekend met de serie Black Mirror van Netflix? Black Mirror is a British science fiction television anthology series created by Charlie Brooker and centred around dark and satirical themes that examine modern society, particularly with regard to the unanticipated consequences of new technologies.[1] Episodes are standalone works, usually set in an alternative present or the near future. Seizoen 3 episode 1 gaat over dat social media verhaal waar ze in China al mee aan het experimenteren zijn. Hoe hoger je rating hoe meer privileges en visa versa. Season 3 episode 2 gaat over virtual reality en die sluit weer perfect aan bij je laatste artikel. Ondanks dat het een fictieve serie is zijn sommige episodes zo realistisch dat het eng is om te kijken (en ik ben niet bang aangelegd). S03E01 en S03E02 perfect zijn om mensen een visueel plaatje te geven betreft social media en virtual reality. Als ik niet beter wist zou ik denken dat jou artikelen script waren voor die 2 episodes. Ik denk dat je die serie wel kan waarderen.
Ach…what’s in the name? It’s all in the game
http://www.gameliner.nl/nieuwsitem/33033/nieuws-doom-krijgt-update-6-66-en-tijdelijk-gratis-te-spelen/
roofer lead generation
‘Horizon Zero Dawn’ van Amsterdamse gamebedrijf Guerrilla Games 1e stap richting augmented reality : Martin Vrijland