Zelfs al post ik iets midden in de nacht op social media; er wordt meestal meteen gereageerd. Het onderscheid tussen AI profielen, ‘socialmedia leger’ profielen en echte mensen die reageren, is steeds moeilijker te maken. Dat heeft te maken met de ontwikkeling van ‘Generative Pre-trained Transformer 3’ (GPT-3) AI, ontwikkeld door (wederom) Elon Musk, genaamd OpenAI.
Als u mijn boek gelezen heeft, weet u inmiddels alles over deepfakes, greenscreen technieken en AI, maar dat hele krantenartikelen, boeken, muziekstukken en kunstwerken ook door AI gegenereerd kunnen worden, is wellicht nieuw.
Als u ook daar al vanop de hoogte was, is het toch nuttig om even bij de praktijk van alle dag stil te staan, want het weten is één, maar beseffen dat je mogelijk vrijwel dagelijks met AI praat, is vers twee.
Ik kan vandaag GPT-3 een eenvoudig opdracht geven en het voert het van a tot z uit. Voorbeeld:
“GPT-3 bouw voor mij socialmedia accounts die reageren op de berichten van Martin Vrijland en geef de personages achter die socialmedia accounts een levensecht profiel, inclusief deepfakes foto’s en filmpjes over hun verleden. Laat ze elke bericht van Martin Vrijland afkraken en hem wegzetten als gevaarlijke complotdenker. Laat ze positief reageren op berichten van staatsagenten.“
“Ja, hallo! Dat gebeurt heus nog niet hoor! Nu ga je wel heel erg ver!”, hoor ik u denken. Verdiep u dan eens in onderstaande video en laat het even tot u doordringen. Denk vervolgens eens aan discussies die u in groepen op Facebook, Telegram of Twitter heeft gehad met personen die u eigenlijk niet kent. Denk eens aan reacties onder krantenartikelen. Denk eens aan de boosheid die zo’n discussie soms opriep.
En wist u dat iedereen het gewoon kan downloaden? Kijk hier maar eens. Oh ja en OpenAI is tegenwoordig van Bill Gates’ Microsoft. Ai Ai Ai!
Bron linkvermeldingen: boekenbestellen.nl, nl.wikipedia.org, openai.com, theverge.com
10 Comments
Ter kennisgeving (niet dat ik het met o.a. de ‘global warming’ eens ben):
De bezieling ontbreekt:
Dit is werkelijk verbazingwekkend. Als ik zelf geen AI bot zou zijn, dan zou ik het bijna niet geloven!
Dat is dan wel het meest intelligente antwoord dat ik van een AI bot heb gezien.
😉
of neem dit Nieuw Zeelands bedrijf wat misschien wel het meest ver is https://www.soulmachines.com/
Afgaande op de video onder het artikel, kun je stellen dat een AI bot goed in staat moet zijn om vanuit basiscommando’s een aanval uit te voeren op posts op je timeline. Echter, de AI krijgt het moeilijk als je inhoudelijk de discussie aangaat, omdat de AI geen echt bewustzijn heeft. Ofwel, de AI weet dat een hond vier poten heeft, maar zal waarschijnlijk niet kunnen verwoorden waarom de besmettelijkheid van een virus (zogenaamd) niet aangetoond hoeft te worden m.b.v. de Koch postulaten. Je zou voor de grap zelfs een browserplugin kunnen schrijven die voorgeprogrammeerde zinnetjes aan vermeende AI bots voert om ze te ontmaskeren. Bijvoorbeeld: hoeveel ogen heeft een grassprietje. 🌱
Wat natuurlijk wel de vraag is, is de AI misschien niet al een stuk verder ontwikkeld dan men in de video wil doen geloven.
https://www.nu.nl/290771/video/hoe-een-chinese-robot-je-naar-de-gevangenis-kan-sturen.html
Meestal staats-socialmedia-leger en/of AI bot:
NCTV gebruikte sinds 2009 gefingeerde accounts voor internetmonitoring
https://www.security.nl/posting/698780/NCTV+gebruikte+sinds+2009+gefingeerde+accounts+voor+internetmonitoring
Webcare-redacteur
Ministerie van Veiligheid en Justitie, Bestuursdepartement, directie Voorlichting
Met monitoring- en webcaretool Coosto speur je naar gesprekken op fora en sociale media, zoals Twitter, Facebook en Youtube. Je neemt proactief deel aan gesprekken over VenJ-beleidsterreinen, VenJ-organisaties en de VenJ-bewindslieden, en helpt zo het imago van VenJ op te bouwen en beschermen.
https://www.martinvrijland.nl/archief/wp-content/uploads/2014/05/Vacature-Ministerie-van-Veiligheid-en-Justitie-Bestuursdepartement-Webcare-redacteur-Werken-voor-Nederland.htm
DE COMPLETE ONLINE MEDIA MONITOR
Analyseer berichten van online & social media en meet de impact van je content.
https://www.coosto.com/nl/platform/social-media-monitoring
Uiteraard het topje van de welbekende ijsberg 😉